La vallée du Ninglinspo

Nonceveux - Ville-au-bois - Quarreux - Nonceveux

Ninglinspo Toen ik de naam voor het eerst hoorde, wist ik niet wat het was. 'Ninglinspo' klinkt mysterieus maar het is de enige 'bergrivier' in België die stroomt door een gebied dat sinds 1949 als 'Bijzonder Erfgoed' geklasseerd is. De Ninglinspo is een zijriviertje van de Amblève en haar loop is ongeveer 3,5 km lang en heeft een gemiddeld verval van 7,5%. De grootste waterval in de rivier is de cascade la Chaudière.

La Vallée du Ninglinspo is een prachtig ruwe vallei en één van de mooiste pareltjes in hoog-België. De natuur is er uitzonderlijk en je kan er genieten van prachtige uitzichten.
Toch duurde het nog enkele jaren vooraleer we daadwerkelijk deze wandeling planden te stappen. In oktober 2011 besloten we dan toch eens richting Noncèveux in de gemeente Aywaille te rijden.

gps

WANDELING La vallée du Ninglinspo

NONCEVEUX - VILLE-AU-BOIS - QUARREUX - NONCEVEUX

Algemeen
Zeer mooie en gevarieerde wandeling door de vallei van de Ninglinspo, heidebossen, over de Ambleve en zo door prachtige loofwouden terug naar het beginpunt. De mogelijke drukte is het enige minpunt maar is beperkt tot het eerste deel van de wandeling: de vallei van de Ninglinspo (blauwe rechthoek). Na dit stuk loop je alleen en is de omgeving minstens even mooi.
Vertrekpunt
Sedoz (Nonceveux), parking naast Auberge de Ninglinspo, veel parkeerplaats
Lengte
15 kilometer
Looptijd
5 uur
Hoogteverschil
620 meter dalen, 620 stijgen (min. hoogte: 152m; max. hoogte: 475m)
Horeca
Auberge de Ninglinspo (Nonceveux)
Bewegwijzering
De route volgt in het begin de blauwe rechthoek. Na een kort stukje lopen op de kaart volgt de route nu de aangegeven rode ruit. Daarna opnieuw op topografische kaart.
Kaarten
NGI - nummer 49(3-4) Aywaille-Spa - 1:20 000
NGI - nummer 49(7-8) Harzé-Stoumont - 1:20 000

Beschrijving
jachtVan op de parking volgen we de met blauwe rechthoek gemarkeerde route stroomopwaarts langs de Ninglinspo. Dit is een populair traject en wordt door de meeste mensen gewandeld (route blauwe rechthoek is 6 km lang). Op een gegeven moment keert de blauwe route scherp naar rechts. Hier staat tevens een bord met daarop 'Blanches Pierres'. In deze scherpe bocht gaat er ook een klein wegeltje links omhoog (oosten). We nemen dit pad tot we op een brede weg komen. Hier slaan we links af om na een 100tal meter opnieuw rechts in te slaan. Deze brede wegel door de venen volgen we een tijdje tot we op een kruispunt komen. Hier volgen we het met rode ruit gemarkeerde ruit pad tot in het zeer kleine gehuchtje Ville-au-bois. Vanhieruit volgen we het mooi beekje Chefna (nog steeds gemarkeerd met rode ruit) door het Bos de la Picherotte tot aan de Amblève waar we via twee bruggen de spoorweg en de rivier oversteken. Nu gaat het stevig bergop tot in Bèhé. Door een prachtig loofwoud lopen we vanaf hier noordwaarts naar het dorpje Noncèveux waar we opnieuw de Amblève oversteken en nog even de baan volgen tot aan de parking.

bos

Meer foto's in het album.

Ninglinspo

Nabeschouwing

Deze wandeling is een van de mooiste die we al liepen. Het eerste stuk door de vallei is meestal druk bevolkt met wandelaars maar blijft prachtig. Het stuk over de venen en door Bois de la Porallée om vervolgens de Chefna te volgen, is gewoon heerlijk rustig en gevarieerd wandelen.