Snowdonia verkennen in de herfst

Beddgelert - Caernarfon, Wales

Wales

Na de zomer zoeken Nele en ik nog een bestemming om een vijftal dagen naartoe te trekken. Een avondje surfen op het net brengt de oplossing. We besluiten om Wales in de herfst te verkennen en kiezen voor de natuurpracht van Yr Wyddfa, beter bekend als het Snowdonia National Park in Gwynedd, Noord-Wales. Ook trekken we een dag uit om het machtige kasteel van Caernarfon te bezoeken.

Na een hele dag werken, vertrekken we op donderdagavond 27 oktober 2011 richting Wales. We hebben ervoor gekozen om vanuit Calais het kanaal met de ferry (P&O Ferries) te overbruggen. Na een vlotte rit arriveren we ruim op tijd in de haven van Calais. De boot vertrekt met wat vertraging rond 22u00 en na anderhalf uur varen bereiken we de haven van Dover. Ons uurwerk wordt een uur teruggedraaid waardoor we een uur 'winnen' en nog even kunnen rijden. Voor deze nacht hebben we een kamer geboekt in Luton, net boven Londen. Het is gelukkig rustig op de autowegen zodat ik kan wennen aan het links rijden. Na middernacht arriveren we in het hotel en vallen na een lange dag onmiddelijk in slaap.
De volgende dag zijn we vroeg op. Het is nog ruim vier uur rijden tot Beddgelert en ik wil per se deze middag nog een wandeling maken. We rijden vlot dwars door Engeland Wales binnen. Hier wordt de weg smaller en gaat het een stuk trager. Uiteindelijk arriveren we rond 14u30 in Bwthyn Mai, onze cottage voor de komende dagen.

Bwthyn Mai Cottage

Site
www.nationaltrustcottages.co.uk

Meer informatie
The National Trust (opgericht in 1895) is een organisatie die in het Verenigd Koninkrijk zowel historische als natuurlijke monumenten beschermt en beheert. Ze baten ook 370 prachtige cottages uit die als vakantiehuistjes verhuurd worden.

De cottage Bwthyn Mai is gelegen op het Craflwyn Hall Estate, net buiten Beddgelert en aan de voet van de Snowdon met zicht op de Nant Gwtnant vallei. Door deze centrale ligging is dit de ideale uitvalsbasis van ontelbare tochten in het Snowdonmassief.

De cottage is niet al te groot maar erg gezellig en goed uitgerust. Op het gelijkvloers is de keuken/eetruimte/living; op het tussenverdiep een eenvoudige maar praktische badkamer; op het verdiep zijn 2 slaapkamers ondergebracht. De cottage is zeer energiebesparend verbouwd en uitgerust. Het inchecken gebeurt ook zeer gebruiksvriendelijk. Op voorhand krijg je een code toegestuurd. Met deze cijfercombinatie heb je toegang tot een kluisje aan de achterkant van het huisje waarin de sleutels van de cottage zich bevinden. Bij vertrek drop je deze sleutels opnieuw in het kleine kluisje. Een zeer praktisch en aangenaam systeem. Wij kunnen de filosofie van The National Trust alleen maar onderschrijven en zijn zeer benieuwd naar hun andere cottages.

We zijn erg aangenaam verrast door de cottage. Toch verliezen we niet te veel tijd en staan we snel paraat voor de eerste wandeling. Het is prachtig weer en ik wil per se vandaag nog rotsen onder de zolen voelen. Ik heb thuis een wandeling uitgestippeld die praktisch vertrekt aan onze cottage en ons een mooie eerste indruk moet geven van de omgeving.

WANDELING 1

LLYN DINAS - CWM BYCHAN - ABERGLASLYN

Algemeen
Mooie wandeling die enerzijds door de prachtige Cwm Bychan vallei, anderzijds langs de wilde bergrivier Aberglaslyn tot aan het meer Llyn Dinas. Het pad langs de rivier door Beddgelert is echter toeristisch. De pracht van de rivier op zich en Cwm Bychan maakt dit meer dan goed.
Vertrekpunt
Parking langs de weg aan de Sygun Copper Mine. Andere mogelijkheid: parking in Nantmor
8,5 kilometer
3,5 uur
540 meter stijgen en dalen
Bewegwijzering
Geen. Route is beschreven in het boek van Terry Marsh (walk 22). Een topografische kaart van de streek is noodzakelijk
Ordonance Survey Explorer Map - Snowdon OL17 - 1:25 000
Terry Marsh, Great mountain days in Snowdonia. 40 classic routes exploring Snowdonia, Cumbria, 2010, blz. 132-135. (Cicerone-reeks)

Beschrijving
Aan de parking steken we de brug over en slaan direct linksaf (door poortje). We volgen de weg tot aan het meer Llyn Dinas. Hier gaan we opnieuw rechtsaf en klimmen langs het duidelijke pad omhoog. We walkblijven dit pad volgen tot aan een kruispunt met pijlen. Hier volgen we richting Cwm Bychan (naar links, zuiden). We komen nu in de fantastische Cwm Bychan vallei met zicht tot aan de kust. Het pad blijft duidelijk en na het passeren van de spoorweg, komen we aan de parking in Nantmor (ook een mogelijk vertrekpunt). Vanhieruit volgen we een small pad tot aan de rivier. Deze volgen we stroomopwaarts door Beddgeler tot aan het vertrekpunt.

Korte maar mooie wandeling. We beklimmen geen toppen waardoor deze wandeling ook zeer goed mogelijk is bij minder goed weer. Het laatste stuk tussen Beddgelert en de parking bij Sygun is saai waardoor deze tocht 'maar' drie sterren krijgt.

Llyn Dinas Na de wandeling ben ik echt onder de indruk van de omgeving. Wat ben ik blij dat we besloten hebben eens naar Wales te komen. De ruwheid van het terrein in combinatie met de prachtige herfstkleuren is onbeschrijfelijk. Ik kan niet wachten om de komende dagen opnieuw m'n wandelschoenen aan te trekken en de heuvels en bergen in te trekken!
Die avond koken we in de cottage en spenderen de avond lezend aan de houtkachel. Ik heb De Zwarte Heuvel bij waarin Bruce Chatwin het harde leven doorheen de 20e eeuw op een afgelegen Welsche boerderij beschrijft. Samen met een glas bier de manier om de eerste avond hier door te brengen.

Op zaterdag 29 oktober regent en waait het heel de dag hard waardoor de vallei potdicht zit. We besluiten om vandaag onze kasteeldag te houden. Op het gemak rijden we naar de kuststad Caernarfon om daar het wellicht bekendste kasteel van heel Wales te bezoeken. Van ver zien we het indrukwekkende kasteel reeds staan. We parkeren de auto betalend op de kaai voor het kasteel en lopen door regen en wind naar de ingang.

Caernarfon Castle

Toegang
Volwassenen: 5,25 £ (openingsuren op website)
Telefoon
+44 1286 67 76 17
Site
www.caernarfon.com

Geschiedenis
Het kasteel werd gebouwd in opdracht van de Engelse koning Edward I (1283) als onderdeel van een fortengordel rondom Wales. Edward I, die had deelgenomen aan de kruistochten in het verre oosten, liet zich voor het ontwerp van het kasteel inspireren door de muren rond Constantinopel. De rol van het kasteel was niet enkel militair-strategisch. Het deed ook dienst als administratief centrum voor Noord-Wales en was tevens een koninklijk paleis.
Tijdens de Engelse burgeroorlog (17e eeuw) deed het kasteel voor de laatste keer als militair bolwerk dienst. Nadien werd het verwaarloosd tot er in de negentiende eeuw staatsgelden beschikbaar werden gesteld voor renovatie- en herstelwerken. In 1919 werd het kasteel gebruikt voor de officiele kroning van de Prince of Wales. In 1969 gebeurde dat opnieuw toen Prince Charles werd gekroond. Het kasteel is momenteel beschermd als werelderfgoed door UNESCO.

Lees meer:
Graham Jones, A Pocket guide: the history of Wales, Cardiff, 1990.

We verkennen de vele donkere gangen en hoge torens. Spijtig genoeg zijn de originele plannen nooit volledig uitgevoerd en is in het verleden veel verloren gegaan. Niettemin is het kasteel indrukwekkend.
Na het bezoek eten we iets in Caernarfon. Het weer is er niet op verbeterd en we zijn snel doorheen het stadje. We besluiten terug naar Beddgelert te rijden waar we in de lokale outdoorshop wat koopjes doen. Na een gezellige avond regent het nog steeds. Hopelijk is het morgen droog...

Wales

Op zondag 30 oktober is het bewolkt maar droog! We vertrekken in elk geval en zien wel hoe het weer evolueert. Vandaag doen we een stevige wandeling over de heuvels ten westen van Beddgelert.

WANDELING 2

MOEL HEBOG - MOEL YR OGOF - MOEL LEFN

Algemeen
Mooie en stevige wandeling naar de top van de prominente Moel Hebog (Arendsheuvel) en vervolgens over de iets lager gelegen Moel yr Ogof en Moel Lefn. Door het bos van Beddgelert gaat het zo terug naar het vertrekpunt.
Beddgelert dorp
12,5 kilometer
6 uur
1000m stijgen en dalen, hoogste punt: 782m
Bewegwijzering
Geen. Route is beschreven in het boek van Terry Marsh (walk 21). Een topografische kaart van de streek is noodzakelijk.

Beschrijving
Vanuit Beddgelert wandelen we 500 meter over de A4085 richting Caernarfon in Nant Colwyn. Daar slaan we links af en steken de brug over de Colwyn over. Volg de weg die drie maal de spoorweg kruist en uiteindelijk aan enkele boerderijtjes uitkomt. Hier gaan we rechtsaf (NW) en weldra begint de klim. Het pad is niet altijd even duidelijk maar met wat gezond verstand makkelijk te volgen. Het laatste stuk is door wat steenpuin totdat we op een licht stijgende grasheuvel uitkomen. We volgen de kam tot aan de top van de Moel Hebog (782m) waar een torentje is gemetseld.
De afdaling volgt de stenen muur naar het noorden die we volgen tot net onder de Moel yr Ogof (655m). Prachtig landschap hier! Waar de muur scherp naar links draait, volgen we het pad verder noordwaards tussen de uitgesproken rotsspleet tot op de top. Na de top volgt nog een korte afdaling en kleine klim tot op de Moel Lefn (638m). Na deze laatste top dalen we opnieuw af langs het noorden om wat later rechts af te buigen naar het oosten door het bos van Beddgelert tot aan het vertrekpunt. Hier is de weg niet zo makkelijk te vinden aangezien er veel padjes doorheen lopen. Een goede topografische kaart komt hier van pas.

Stevige wandeling met prachtige vergezichten. Wij beklommen de Moel Hebog voor het merendeel door de wolken. Goede navigatie is dan nodig. Het is ook mogelijk om Llyn Llywelyn te bezoeken. Dit meer ligt net boven de route in het bos van Beddgelert en kan door een kleine omweg worden bereikt.

Meer foto's in het album

Moel Hebog Het weer was niet altijd ideaal. Vooral op de Moel Hebog was er een zeer sterke wind en bleef door de wolken de zichtbaarheid beperkt tot amper vijf meter. Niettemin was het een prachtige tocht die ik onmiddelijk opnieuw zou doen. Ik ben opnieuw erg enthousiast over de natuurpracht en ruwheid van dit landschap. 's Avonds zet ik de vochtige wandelschoenen voor de kachel. In de zetel plan ik ongeduldig de tocht voor morgen. Je kan hier eindeloos wandelen door zowel licht heuvelachtig als stevig alpien terrein.

Afgelopen nacht heeft het weer goed geregend. Gelukkig is het droog als we rond half negen opstaan. Het is onze laatste dag en ik heb een stevige tocht gepland in het door Terry Marsh genoemde "Welsh Lake District".

WANDELING 3

MOEL MERICH - LLYN EDNO - YSGAFELL WEN - LLYN YR ADAR - LLWYNYRHWCH

Algemeen
Prachtige wandeling met prachtige vergezichten door heide, over rotsen, langs meren en rivieren. Extreem drassig en winderig toen wij er waren. De eerste en laatste 2 kilometers gaan over asfalt. Spijtig genoeg noodzakelijk.
Zeer goed schoeisel, getten en windstopper zijn onmisbaar. Vertrouwheid met kompas en topografische kaart is ten zeerste aangeraden.
Vertrekpunt
Parking net voor Bethania, Nantgwynent (rij vanuit Beddgelert richting Betws y Coed)
14,5 kilometer
6 uur
845 m stijgen en dalen
Gwynned Café aan de start

Beschrijving
Steek vanaf de kleine parking naast de rijweg (links) de baan over en wandel 100 meter terug tot aan de brug over de Afon Glaslyn. Volg de verharde weg voor 2 kilometers en sla dan het wegje in dat met een pijl richting Llyn Edno "Edno" staat aangegeven. Na een goeie 100 meter slaan we linksaf door een poortje tot net voor het boerderijtje. Hou hier rechts aan en laat het boerderijtje links liggen. Ga opnieuw door een poortje over een uiterst drassig grasveldje. Na 100 meter opnieuw door poortje en klim naar boven. Hier staat een ruine die je rechts laat liggen. Links zie je de vallei waar je recht naartoe moet. Door de vallei stroomt de Afon Llynedno die je min of meer volgt. Over het algemeen is er een padje dat echter niet altijd even duidelijk is en erg drassig. Verlopen lopen is echter bijna onmogelijk aangezien je de vallei volgt tot je een muur over moet. Na de muur steek je 2 riviertjes over (die de Afon Llynedno vormen) en kom je wat later op de Moel Merich 607m) uit. Van hier zie je in het zuiden het Llyn Edno liggen met daarnaast de afsluiting die we volgen tot op de top van de Ysgafell Wen (672m). Geniet van de omgeving. Het panorama is hier werkelijk subliem. We volgen het hek nog heel even totdat die naar rechts knikt. We slaan hier rechtsaf naar het westen (een pad is duidelijk zichtbaar) en laten Llyn Coch links liggen. Vanhieruit hebben we een prachtig zicht op de kust en lopen zo recht naar Llyn yr Adar. We paseren dit meer langs rechts en klimmen terug omhoog over de rotsband. Door het dal dalen we nu af recht naar Llyn Llagi. We volgen het duidelijke pad tot in Llwynyrhwch en zo terug over de verharde baan naar de wagen.

Voor ons de mooiste wandeling van de drie. De fantastische verzichten zowel naar het oosten als naar de kust in het zuidwesten maken de asfaltstrook aan het begin en einde meer dan verteerbaar. Hou rekening met drassige condities, vooral in de herfst. Goed materiaal (jas, schoenen, getten en topografische kaart) zijn noodzakelijk, alsook een (zeer) goed orientatievermogen.

Meer foto's in het album

Het eerste deel van de wandeling staat er een zeer strakke wind en het terrein langs de Afon Llynedno en het Llyn Edno is extreem drassig. We zoeken de minst natte weg over rotsen (die ook uiterst glad zijn) en dikke grasdodden. Hierdoor vorderen we trager dan verwacht. Om de door de regen uitgedeinde stroompjes over te komen, moeten we vaak improviseren (springen). LlynWat later op de middag begint het wolkendek wat op te klaren en hebben we op de Ysgafell Wen een magnifiek zicht rondom. Bij de afdaling naar Llyn yr Adar baadt het meer zelfs in zonlicht. De frustratie van het waterlopen is snel vergeten en we genieten volop. De klim na het meer is wat zoeken en meermaals verzuipen onze voeten tot ruim boven de enkels in het drassige terreing. De mossen op deze heidegrond lijken wel op grote sponzen. Nele is zo diep gezakt dat ze uiteindelijk toch natte voeten heeft. Gelukkig zijn we op de terugweg en kan ze ermee lachen.
Het pad van Llyn Llagi tot aan de verharde weg loopt door een ruig en een in dit seizoen oogverblindend landschap. We komen moe maar voldaan op de verharde weg en leggen de laatste 2 kilometers al lachend en genietend af. Het leven kan soms toch eenvoudig zijn.

stroomDie avond trakteren we onszelf op een maal in Beddgelert. Het drukkere seizoen is duidelijk gedaan. We zitten praktisch alleen in de pub/restaurant en onze keuze is niet beschikbaar. We kiezen dan maar beiden voor een lasagne en bestellen er een portie chips bij. Niettemin smaakt het ons en genieten we van deze laatste avond.

De dag erop rijden we naar huis. In Betws y Coed stoppen we nog even langs de Cotswold outdoor shop. Veel keuze en prachtig materiaal. Wijselijk beperk ik m'n aankopen tot een nieuwe muts. Ruim op tijd komen we in Dover aan. We spenderen onze laatste ponden aan wat fastfood en rijden rond 18u00 de ferry op om wat later de haven te verlaten. Op de boot verslind ik de laatste pagina's van Chatwin's De Zwarte Heuvel en lees ik nog wat hoofdstukken in A Pocket guide: the history of Wales. Rond middernacht komen we eindelijk thuis aan. We kruipen snel onder de wol want morgen worden we beiden weer op het werk verwacht...

Nabeschouwing

Onze eerste keer in Wales zal niet de laatste zijn. We zijn beiden erg gecharmeerd door de ruwheid en rijkdom van het landschap. Deze regio biedt zoveel mogelijkheden voor buitensport en volgens ons toch echt ondergewaardeerd. We komen zeker terug om te wandelen of te klimmen!