Wandelen in La Calestienne

Vierves-sur-Viroin - Oignies-en-Thiérache - Nismes

Calestienne

Last minute besloten we van het goede weer te genieten en voor een bivaktochtje naar de Ardennen te rijden. Ruim een half jaar terug had ik op Vlaanderen Vakantieland een reportage gezien over de streek rond Viroinval in de provincie Namen. Kort na de uitzending van de reportage had ik bij het NGI reeds de nodige wandelkaarten besteld die ondertussen al te lang in de schuif lagen.

Pas rond de middag gooien we op zaterdag onze rugzak in de auto en rijden we richting Nismes. De rit gaat vlot tot we in Charleroi aankomen. Ik mis een afslag waarna de gps me door de stad stuurt. Langzaam maar zeker rijden we dan toch Charleroi uit en vervolgen de laatste 30 km over de N5 richting Couvin. Het contrast tussen het grijze, industriële Charleroi en de groene heuvels en velden net daarbuiten kan niet groter zijn. Hoe meer we van de stad wegrijden, hoe groener de omgeving wordt.

La Calestienne

De natuur in de streek rond Viroinval is zo rijk en gevarieerd doordat de zes kilometer brede Calestienne of kalkstreek hier de Fagne in het noorden scheidt van de Ardennen in het zuiden. De streek rond Nismes bevat een aantal grotten, onderaardse rivieren en merkwaardige 'putten' die ontstaan zijn doordat het regen- en grondwater de kalksteen oplost. Ook de vegetatie wordt door deze kalklaag sterk beïnvloed. Kalksteen is poreus waardoor regenwater sneller doorsijpelt en de streek een drogere bodem heeft. Hierdoor is er begroeiing met mediterrane oorsprong en zijn er de prachtige droge kalkgraslanden waar zeldzame planten als de wilde orchidee groeien. De aanwezigheid van de droge kalkgraslanden, de spleten en grotten, de uitgestrekte loofbossen, de glooiende groene hooilanden en de pittoreske oude dorpjes maakt van deze streek een prachtig decor om eindeloos door te wandelen.

We rijden tot aan de kerk van Vierves-sur-Virion een gehucht behorende tot de gemeente Viroinval en terecht "un des plus beaux villages de Wallonie". Het dorpje ligt in het schitterende natuurgebied Viroin-Hermeton en bevat ondermeer tientallen oude huizen uit de 18e en 19e eeuw, een oude pastorie en het prachtig onderhouden kasteel van de Heren van Hamal. Een groot deel van deze gebouwen is erkend als waardevol patrimonium.

We parkeren de wagen naast de kerk en gaan in de late middag op pad. Onderweg zien we de eerste everzwijnen: een moeder met een vijftal biggen haast zich een weg door het bos wanneer ze ons hoort naderen. Het blijft speciaal om deze beesten tegen te komen!
Na twee uur stappen besluiten we op een prachtig plekje in het bos onze tent op te slaan. Het is een heerlijke zomeravond en we genieten van de natuur, de rust en de zonnestralen. We werken de perfecte avond af met een lekkere, zelf gedroogde pastamaaltijd en een warme chocomelk rond een bescheiden maar gezellig kampvuur terwijl de zon in het westen ondergaat.

Calestienne

De volgende dag gaan we vroeg op pad en wandelen we via Oignies-en-Thièrache naar Nismes en de Fondry des Chiens. Dit natuurverschijnsel is een doline, een put, die werd gevormd door karst. Wanneer kalksteen aan de oppervlakte komt, wordt dit aangetast door de zure eigenschappen van regenwater waardoor de kalksteen zal oplossen. Dit proces noemt men karst.

gps

WANDELING

Vierves-sur-Viroin - Oignies-en-Thiérache - Nismes - Vierves-sur-Viroin

Algemeen
Zeer mooie tocht met veel afwisseling
Vertrekpunt
Vierves-sur-Viroin
Lengte
30 km
Looptijd
8 uur (ook in etappes mogelijk)
Hoogteverschil
993 meter dalen, 993 stijgen (min. hoogte: 135m; max. hoogte: 357m)
Horeca
Vierves-sur-Viroin, Oignies-en-Thiérache, Nismes
Bewegwijzering
Zelf uitgestippeld, maar vaak over bewegwijzerde trajecten
Kaarten
NGI - Wandelkaart - Viroinval - 1:25 000

Beschrijving
We lopen het dorpje uit naar het zuiden waar we de brug over de Viroin oversteken en de "gele kruis"-markering volgen. Het is mogelijk deze route te volgen tot in Oignies-en-Thiérache. Wij kozen echter voor meer afwisseling en sloegen na een tijdje rechtsaf om over minder begane bospaden zuidwaarts te wandelen tot we op een met "gele rechthoek" gemarkeerde weg komen die ons tot in het dorpje brengt. Voor de kerk van Oignies-en-Thiérache slaan we rechtsaf om vervolgens rechts aan te houden. Na een asfaltstrook slaan we wederom rechtsaf en volgen nu de GR12. Deze markering brengt ons recht naar de Rau de Nouée brengt, een klein riviertje dat we stroomafwaarts naar het noorden volgen. Aan de Carrière des Nutons maken we de verbinding met de GR125 door even de wit-rood-wit-markering te volgen. De GR125 volgen we nu door Nismes tot aan de Fondry des Chiens. We lopen hierna de parking met infoborden voorbij en volgen nu de gele rechthoek in omgekeerde richting tot aan La Roche aux Faucons. We blijven de gemarkeerde route volgen en steken de spoorwegbrug over. Onmiddellijk na de brug dalen we af in de spoorwegberm om de weg links ervan te volgen. Deze weg loopt even gelijk met het spoor maar buigt iets later zachtjes af naar links (gele ruit). Wat verder komt ons pad uit op een verharde bocht van 180°. We houden links aan en klimmen stevig omhoog. De tweede weg rechts in om na een honderdtal meter, linksaf het met blauwe ruit gemarkeerde pad omhoog te klimmen. Dit pad baant zich een weg door de prachtige bossen om vervolgens af te dalen tot aan de kerk van Vierves-sur-Viroin.

Van de Fondry des Chiens wandelen we langs groene, glooiende hooilanden om wat later door een laatste stuk bos af te dalen naar Vierves-sur-Viroin. Aan de kerk trakteren we onszelf op een frisse cola waarna we de wandelschoenen uitspelen en richting Waasland rijden. We besluiten de avond met een bbq en gaan erg voldaan een nieuwe werkweek tegemoet.

Verdere praktische informatie

Gebruikte kaarten en gidsen
Wij maakten gebruik van de wandelkaarten die door het NGI worden uitgegeven. Op deze kaart staan massa's uitgestippelde wandelroutes aangegeven die variëren tussen 2 en 15 kilometer:

• NGI - Wandelkaart - Viroinval - 1:25 000

Maar je kan uiteraard ook gewoon volgende relevante topografische kaarten gebruiken:

• NGI - nummer 58(5 - 6) Viroinval - 1:20 000

Logement en horeca
Er zijn tal van overnachtingsmogelijkheden in de streek. Een overzicht van hotels, pensions, herbergen, campings, vakantiewoningen,... vind je hier. In de dorpjes zijn er ook tal van cafeetjes en in de omgeving zijn een aantal restaurants te vinden. Een overzicht vind je hier.

Nabeschouwing

De streek rond Viroinval is een uitgelezen regio voor het maken van prachtige wandelingen. Het afwisselende landschap en de vele knusse dorpjes maken deze regio echt een aanrader. Wij hadden daarbovenop prachtig weer en een schitterende bivakplaats waardoor deze tweedaagse gewoon volmaakt was!