Wandelen in de bossen rond Mirwart en
Saint-Hubert

Mirwart

Voor het eerste Ardennenweekend in 2012 trokken we naar Mirwart, een klein gehuchtje van Saint-Hubert in de Provincie Luxemburg. De streek heeft een rijke geschiedenis die vele honderden jaren terug gaat. Het kasteel van Mirwart is daar nog steeds een getuige van. In het verleden was vooral de bosbouw van groot belang. Zo werd er in de 16e eeuw een hoogoven ingericht aan de oevers van de Marsoult. Wat later werd er ook een papierfabriek, de oudste van het hertogdom Luxemburg, opgericht. In de 19e eeuw werd het woud van Mirwart opgekocht door een rijke industrieel om zijn glasblazerij in Voneche te voorzien van het nodige hout. Thans blijft de bosbouw van belang maar in de laatste vijf decennia is het belang van de visteelt sterk gegroeid. Door de rijkdom van zijn waterlopen is Mirwart uitermate geschikt voor het kweken van de fario-forel.

Mirwart op zich is een erg klein dorpje maar wel fantastisch gelegen voor oneindig lange wandelingen door de vele bossen en weilanden. Wij logeerden er in een prachtige gite en maakten vandaaruit, ondanks het minder goede weer, twee prachtige wandelingen.

Gite Mirwart

Site
www.ardennes-etape.be

Meer informatie
Zeer mooie, ruime en perfect gelegen gite in het gehucht Mirwart, bekend omwille van haar forelkwekerijen en kasteel.
In de buurt
Saint-Hubert (op 10 km), Libin (op 11 km), Libramont (op 25 km)

bosbouw Mirwart

Op zaterdag maken we een mooie wandeling ten zuidwesten van Mirwart. Door de uitgestrekte bossen trekken we zuidwaarts om vervolgens de Lomme opnieuw te volgen tot in Mirwart.

gps

WANDELING 1

Door uitgestrekte bossen en langs de oevers van de Lomme

Algemeen
Redelijk lange tocht waarvan vooral het tweede stuk langs de Lomme de moeite is. Spijtig genoeg redelijk wat verhard.
Vertrekpunt
Kerk van Mirwart
Lengte
22,4 kilometer
Looptijd
6 uur
Hoogteverschil
544 meter dalen, 544 stijgen (min. hoogte: 256m; max. hoogte: 438m)
Horeca
Geen
Bewegwijzering
Geen, zelf uitgestippeld.
Kaarten
NGI - nummer 59(7-8) Tellin-Saint-Hubert - 1:20 000

Beschrijving
Deze wandeling start aan de kerk van Mirwart. We lopen bergaf naar het westen en slaan rechtsaf, volgen de baan tot aan het spoor en gaan door de tunnel. Onmiddelijk na de tunnel slaan we rechtsaf over het houten brugje en volgen het pad langs de spoorweg. Wat later buigt dit pad naar het westen af en we volgen dit richting E411. Aan Aux Batis nemen we op het kruispunt het onverharde pad naar het noorden. We volgen dit een hele tijd tot op een verharde baan waar we naar links afslaan. Na een tijdje paseren we een vijvertje waar we rechtsafslaan. We wandelen noordwaarts richting La Schotti en later Taille des Pres Moufflets. We gaan door het bos van Les Loges en vermijden zo een passage door het dorpje Smuid. We blijven onder het dorpje en wandelen richting Grosse Haie tot aan het riviertje dat verder uitmondt in de Lomme. De spoorweg gaan we onder en slaan wat verder rechtsaf, over de brug en opnieuw linksaf. De Lomme blijven we volgen tot in Mirwart.

bos

Meer foto's in het album.

Na de stevige wandeling schuiven we aan tafel voor een heerlijke raclette en sluiten de avond af met een spelletje monopolie. Een heerlijke dag met familie in de bossen. Meer moet het soms niet zijn.

Op zondag is het weer nog steeds druilerig maar dat maakt niet veel uit. We hebben er allen zin in en vertrekken voor een volgende tocht in de prachtige bossen rond Mirwart.

velden

Looptijd
6 uur
Hoogteverschil
547 meter dalen, 547 stijgen (min. hoogte: 258m; max. hoogte: 478m)
Horeca
Geen
Bewegwijzering
Geen, zelf uitgestippeld. Af en toe volgen we de bewegwijzering van bestaande wandelroutes
Kaarten
NGI - nummer 59(7-8) Tellin-Saint-Hubert - 1:20 000

Beschrijving
We vertrekken aan de kerk van Mirwart en wandelen naar het zuiden. We slaan de eerste straat rechts af en volgen de asfalt. In de bocht neem je de splitsing links waardoor we rond het kasteel lopen. We komen uit aan de brug over de Lomme. We steken de brug niet over maar slaan links ervoor af en volgen de Lomme voorbij de Etangs St-Roch. Voorbij deze vijvers steken we het breder pad aan de spoorweg over (aan dezelde kant van het spoor blijven). We duiken de bossen in en klimmen omhoog richting Co du Fayi en Au Cheni du Mont tot aan het kapelletje net voor Arville. Hier volgen we even de verharde baan en slaan wat later aan de poort links af. Na honderd meter houd we rechtsaan tot we uitkomen op het kruispunt. Hier staat een overdekte picknickplaats met mogelijkheid om te bbq'en. We slaan het wegje naar het noorden in, richting Au Givre en wandelen verder tot op een verharde brede wegel. We steken deze over en nemen het pad noordwaarts richting Fagne Wiaupont. Wat verder op het kruispunt slaan we rehctsaf tot op de autoweg. We steken over en volgen het pad naast een riviertje. Waar twee riviertjes in elkaar uitmonden, steken we het water over en lopen we even op de stafkaart richting noordoosten tot op een brede houthakkersbaan. Die volgen we bergaf en slaan dan een brandgang linksaf. Aan het einde links tot op de autoweg. Deze steken we opnieuw over richting Prairie des Gimbes. We wandelen nu door de velden tot op een asfaltwegje. Dit volgen we even naar links en houden verder links aan. We volgen het pad naar het westen tot op de autoweg. Deze steken we opnieuw over, waarna een zeer steil stuk volgt dat afbuigt richting Wimonste. We volgen de geel-witte markering (van de Transardense Route) en paseren twee kapelletjes. Wat later komen we opnieuw uit aan de kerk van Mirwart.

riviertje

Meer foto's in het album.

Rond kwart voor vijf in de namiddag staan we weer aan de gite. Het was een stevige maar heerlijke tocht. We ruimen onze kamers op, nemen afscheid van het huisje en rijden naar het centrum van Saint-Hubert. Aan de basiliek parkeren we de wagen en installeren ons in een gezellige bistro. Ik geniet van m'n gehaktballen in tomatensaus met rosti's en geniet van het gezelschap.
De terugrit verloopt voorspoedig. Ik plof me thuis nog even in de zitel en betrap mezelf erop dat ik al uitkijk naar het volgende weekend...

hout

Nabeschouwing

De streek rond Mirwart is niet alleen prachtig om eindeloos in te verdwalen en wild te observeren, ze bevat ook een rijke geschiedenis van bosbouw en visteelt. In het Provinciaal Domein van Mirwart zijn een aantal (kortere) routes uitgezet. Bij het NGI zijn topografische wandelkaarten beschikbaar met een aantal extra uitgestippelde routes. Aangezien de Transardense Route door Mirwart loopt, komen wij hier zeker terug!