Huttentocht langs de Alta Via I

De SNHikers in de Dolomieten, Zuid-Tirol, Italië

Dolomieten

In de zomer van 2013 trok ik met Nele naar de Italiaanse Dolomieten om daar een huttentocht te begeleiden voor de SNHikers. Gedurende 8 dagen wandelen we van Rifugio Pederu naar de Rifugio Tissi over de Alta Via 1. Joris was een van de deelnemers en schreef hierover een kort verslagje.

zaterdag 20 - zaterdag 27 juli: huttentocht

In november 2011 ontstond het idee om met een aantal vrienden een Huttentocht te maken. Dit was de geboorte van de "SNHikers" ! In maart 2012 kwamen we samen om de verschillende voorstellen voor deze huttentocht te evalueren. Conclusie van deze bijeenkomst was, we gaan op huttentocht en kiezen voor de tocht in de Italiaanse Dolomieten. Daar zullen we een deel van het traject van de Alta Via 1 volgen.

In november 2012 is Koen Verbruggen akkoord gegaan om ons op sleeptouw te nemen en voor ons de nodige opzoekingen te doen, de route uit te stippelen, de hutten te boeken, afspraken te maken, uit te kijken voor een correcte verzekering, ons met raad en daad bij te staan op vlak van materiaal en benodigdheden, en daarenboven... ook nog mee te gaan samen met Nele ! We hebben dus onze eigen gidsen mee ... een ongelofelijke luxe.

Aan deze tocht konden we niet onvoorbereid beginnen. Hier volgt de agenda van onze voorbereiding:
- zondag 27 januari 2013 : wandeling in Buggenhout
- vrijdag 1 februari 2013 : info-avond bij Koen en Tessa
- zondag 24 februari 2013 : wandeling in De Klinge 'de buit van Reynaert'
- zondag 14 april 2013 : wandeling in Moerbeke-Waas
- zondag 17 maart 2013 : wandeling in Kalmthout
- zaterdag 4 en zondag 5 mei 2013 : wandelweekend, Chaveehut in Maillen nabij Namen
- zaterdag 13 juli : wandeling in Kerkem.

Koen en Nele werkten onze voorgestelde tocht in de Dolomieten verder uit en planden de hele route tot in detail. Zaterdag 20 juli 2013 werd "D-Day". Die zaterdag werd iedereen tegen de avond verwacht aan onze eerste slaapplaats in de Italiaanse Dolomieten.

Zaterdag 20 juli: Belsele - Albergo e Rifugio Pederü

Vanuit België vertrokken we naar de Dolomieten in noord Italië. Onze bestemming was Rifugio Pederü waar je makkelijk je auto kon laten staan om vandaar de tocht te beginnen. Alle hutten waren al van tevoren gereserveerd. Dit was noodzakelijk want met deze grote groep zou het niet eenvoudig zijn om een overnachting te vinden. Na het avondmaal en een zalige nacht vertrokken we op zondag 21 juli (nationale feestdag!) na een stevig ontbijt voor de eerste dagtocht.

Dolomieten

Albergo e Rifugio Pederü

Rifugio Pederu

1548 meter
Bereiken
Volg vanuit het dorpje St. Vigil in Enneberg de weg die de vallei Rautal/Valle di Rudo ingaat. Weg volgen tot laatste gebouw in de vallei.
46° 38'18.31'' N 12° 02' 29.04'' O
+39 0474 501086
info@pederue.it
Website Rifugio Pederu

Meer informatie
Zeer mooi gelegen hut op het einde van de vallei en aan de grens van het natuurpark Fanes-Sennes-Braies. Veel parkeerplaats. Comfortabele hut met alle voorzieningen opengehouden door de familie Frenner Pisching. Ideaal vertrekpunt! Zowel open in zomer als winter.

Zondag 21 juli: Rifugio Pederü -> Rifugio Lavarella
Hoogteverschil: 520 m stijgen

De eerste etappe van Rifugio Pederü naar Rifugio Lavarella was kort, zodat we de tijd hadden om te acclimatiseren. De eerste klim was wel weer even wennen. Kort na de middag kwamen we aan bij Rifugio Lavarella. In de namiddag hebben een aantal personen nog een extra wandeling gemaakt. Tijdens het avondeten was er een geweldige regenbui, wat andere wandelaars in gevaar bracht. In de Dolomieten is de kans op een onweersbui in de avond altijd groot.

2060 meter
46° 36'40.29'' N 12° 00' 25.51'' O
+39 0474 501079
rifugio@lavarella.it
Website Rifugio Lavarella

Meer informatie
Prachtig uitgeruste hut! Zowel open in zomer als winter.

Maandag 22 juli: Rifugio Lavarella (2060m) - Rifugio Lagazuoi (2752)
Hoogteverschil: 692m stijgen

De derde dag gingen we van Rifugio Lavarella naar Rifugio Lagazuoi. We vertrokken rond 09:30u voor wat een fantastische dag zou worden: twee grote beklimmingen, een spectaculaire afdaling, en een prachtig meer. Aangekomen bij de Utia de Gran Fanes stopten we even om te rusten. De GSM ontvangst op deze plaats was perfect en velen onder ons namen even de tijd om contact op te nemen met het thuisfront. Het eerste gedeelte van de tocht voerde door de prachtige groene Fanes Alm onder vrolijke begeleiding van koeienbellen. Even verder begon de mooie maar stevige klim naar Forcella del Lago (2486m). We stegen zelfs door de sneeuw. Het uitzicht vanaf de Forcella del Lago was adembenemend. Je staat in een smalle doorgang tussen twee bergkammen en diep onder je ligt Lago di Lagazuoi (2182m). Na de middaglunch bij het meertje begonnen we aan de laatste serieuze klim naar Rifugio Lagazuoi (2752m) onder een stekende zon. Dit was het hoogste punt van onze tocht. Op het einde van de klim kwamen er wolken overdrijven en werd het fris. We bereikten moe, maar zeer voldaan het terras van Lagazuoi. Het uitzicht was fantastisch.

2752 meter
+39 340 7195306
info@rifugiolagazuoi.com
Website Rifugio Lagazuoi

Meer informatie
Hoog gelegen hut op de Monte Lagazuoi met onvergetelijk uitzicht!

Dinsdag 23 juli: rifugio Lagazuoi (2752m) - Rifugio Averau (2574m)
Hoogteverschil: 178m dalen

De vierde dag bracht ons van Rifugio Lagazuoi naar Rifugio Averau voor de op papier langste dag. De etappe begon met Forcella Lagazuoi, een stevige afdaling met veel los liggende stenen. Nadien zetten we onze tocht verder richting Rifugio A. Dibona. Onderweg is het pad soms versperd door naar beneden gevallen rotsblokken. Aangekomen bij Rifugio A. Dibona (2083m) namen we de middaglunch. De vuurtjes werden weer boven gehaald. Na een uurtje vertrokken we terug op pad, ditmaal ging het steil naar beneden door het bos. Het was gevaarlijk want de ondergrond was vochtig en het ging over boomstronken. We dalen tot 732m. Beneden aan de baan aangekomen besloten Anke en Joris om de lift te nemen naar Rifugio Scoiattoli waar zij de groep terug zouden vervoegen. Vanop het terras van Rifugio Scoiattoli hadden we een prachtig zicht op Cinque Torri en Rifugio Averau. Veel tijd om te rusten was er niet op het terras van Rifugio Scoiattoli, want plots begon het te regenen. De regenkledij werd bovengehaald en we begonnen aan de laatste klim van de dag naar Rifugio Averau. Deze Rifugio was werkelijk de mooiste en het eten was er super. We hadden dit verdiend na een lange en zware dag.

2574 meter
+39 0436 4660
rifugio.averau@dolomiti.org
Website Rifugio Averau

Meer informatie
Sterrenhut! Fantastisch en luxueus ingericht. Onvergetelijk eten!

Woensdag 24 juli: Rifugio Nuvolau (2574m) - Rifugio Citta di Fiume (1918m)
Hoogteverschil: 656m dalen

Van Rifugio Averau vertrokken we richting Passo Giau waarna we begonnen aan een korte maar steile klim naar Forcella Giau (2360m). Tijdens de beklimming gingen de hemelsluizen open en moesten we onze regenkledij aandoen. Na de beklimming kwamen we in een prachtige groene vallei bezaaid met grote rotsblokken. De middaglunch namen we bij een grot waar de kookvuurtjes onmiddellijk werden aangezet. Na de lunch vertrokken we richting Rifugio Citta di Fiume, onderweg moesten we nog gaan schuilen in een stal want het was hevig beginnen te regenen. Rifugio Citta di Fiume was echt gezellige en authentiek.

Rifugio Citta di Fiume

Rifugio Fiume

1918 meter
+39 320 0377432
info@rifugiocittadifiume.it
Website Rifugio Fiume

Meer informatie
Klein, authentiek en gezellig! Zowel open in zomer als in winter.

Donderdag 25 juli: Rifugio Fiume (1918m) - Rifugio Tissi (2250m)
Hoogteverschil: 332m stijgen

Dag 6 bracht ons van Rifugio Fiume naar Rifugio Tissi. Een prachtige, avontuurlijke maar ook zware dag. Misschien wel de zwaarste van de week. Onder een staalblauwe hemel en een felle zon begonnen we aan de zware klim naar Forcella Coldai. Sommige onder ons hebben de kabel lift genomen tot herberg Pioda die bevond zich ongeveer halfweg de beklimming naar Forcella Coldai. Na de lunch in herberg Pioda begonnen we aan het laatste deel van de beklimming naar Forcella Coldai om daar het fotogenieke Lago Coldai te zien. Na een korte rust pauze bij het meer starten we met de klim naar de Rifugio Tissi. Op ons tandvlees kwamen we boven, maar de beloning en voldoening was groot. Rifugio Tissie ligt bijna op de top van de Col Rean met een schitterend uitzicht op de noordwand van het Civettamassief. Bij de ondergaande zon kleurde dit Civettamassief orange.

2250 meter
Prijs
Voor prijzen en reservatie zie website
+39 0437 72 16 44
rifugio.tissi@gmail.com
Website Rifugio Tissi

Meer informatie
Prachtig uitzicht. 65 slaapplaatsen. Winterruim met 12 plaatsen.

Vrijdag 26 juli: Rifugio Tissi (2250m) - Listolade (700m) met taxiservice terug naar Rifugio Pederu
Hoogteverschil: 1550m dalen

De laatste dag begon met een afdaling door het mooie, met rotsblokken bezaaide Civettadal naar Rifugio Vazzoler waar we even een rust pauze namen. Nadien daalden we verder richting Listolade. Bij Cap Trieste kwamen de shuttlebusjes ons ophalen, om ons naar Rifugio Pederü te voeren, waar we de laatste nacht moe maar voldaan hebben doorgebracht.

De dag erop vertrekken we terug naar huis met een rugzak vol mooie herinneringen !!!